
אגף המוזיקה ורציונאל
משרדי האגף, מפת הגעה
הצוות שלנו
פרוייקטים מיוחדים
היה היה
-
פרויקטים מיוחדים
במהלך השנים, פיתח אגף המוזיקה פרויקטים בשיתוף פעולה עם משרד החינוך, עם רשויות שונות ועם גופים נוספים, במטרה להרחיב את המסגרת הרגילה של לימודי המוזיקה השגורים. פרויקטים אלה מתוארים להלן בקצרה.תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוציתבשנת תשע"ה (2015) התחלנו תהליך של שיתוף פעולה עם תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. הפרויקט כולל עריכת השתלמויות, בחסות הפיקוח המוזיקלי של משרד החינוך, הכנת חומרי למידה והדרכה עבור המורים למוזיקה וקונצרטים קאמריים של צוותי נגינה, במפגשים עם שכבות גיל בבתי הספר. לקראת סוף שנת הלימודים השתתפו התלמידים במופע של "פטר והזאב" מאת המלחין סרגיי פרוקופייב, שהתקיים באולם הקונצרטים. בקונצרט נחשפו התלמידים לביצוע מפתיע של בימוי ומשחק שבו נוטלים חלק גם הקריין וגם נגני התזמורת.לכל המעוניין, אגף המוזיקה מציע אפשרויות נוספות של פרויקטים מעין זו.
פרויקטים בגני הילדיםבין השנים 2003 - 2008 קיימנו סידרה של פרויקטים, שהתבססו על שיפור הקשר הבין-אישי ועל שיפור ההתנהגות השיתופית בקרב ילדי הגן. תחילה, פיתחנו דגם של קשר בין לימוד מוזיקה לבין התנהגות חברתית, בגני ניסוי של משרד החינוך בפרדס כץ (Brand & Bar-Gil, 2010). הדגש הושם על הקשבה ממוקדת בפעילות המוזיקלית, ובמקביל, על הקשבה ושיפור התקשורת הבין-אישית בקרב ילדי הגן, גם מחוץ לשעורי המוזיקה.הניסוי הניב תוצאות חיוביות והן יושמו בְּכלל גני הילדים של קרית אונו ושל אור יהודה, בין השנים 2006 - 2008. הפרויקט כלל גם הדרכת הורים וצוותי גן, בשיתוף עם ד"ר אורה בר-גיל, מומחית בנושא גישור ופתרון סכסוכים, ויונה כהן, מרצה בספרות ילדים.
פרויקט "מוחות מוזיקאליים" - האגודה לקידום החינוך ביפוהאגודה לקידום החינוך ביפו הוסיף למגוון פעולותיו, החל משנת 2001, פרויקט מיוחד בשיתופו של אגף המוזיקה במכון לאינטגרציה. את הפרויקט הובילה ד"ר עדינה פורטוביץ, בייעוצה של ד"ר אווה ברנד. במועדונים של האגודה לקידום החינוך ביפו, שוהים ילדים, יום יום אחר הצהריים ועד שעות הערב. במסגרת זו מתקיימות פעילויות מוזיקליות שונות, המיועדות למיצוי מירבי של הפוטנציאל האישי של הילדים. הפעילויות מקדמות העברה של כישורי למידה שפותחו באמצעות המוזיקה, לתחומי לימוד נוספים, חוץ מוזיקליים (פורטוביץ ושות', 2010).
Brand, E. & Bar-Gil, O. (2010). Improving interpersonal communication through music. Min-Ad: Israel Studies in Musicology Online Vol. 8. 2010/I: Advancing Children through the Arts.Portowitz, A., Lichtenstein, O., Egorov, L., & Brand, E. (2010). Underlying mechanisms linking music education and cognitive modifiability (Hebrew). Min-Ad: Israel Studies in Musicology Online Vol. 8. 2010/I: Advancing Children through the Arts.